Skip to main content
Ako rozvíjať podnik prostredníctvom nástrojov digitálnej transformácie? Kde hľadať prístup k potrebnej infraštruktúre a službám? Ako prekonať obmedzenia v odborných znalostiach zamestnancov? Aj na tieto otázky odpovedia v aktuálnom ročníku Národného fóra produktivity zástupcovia EDIH-u EXPANDI 4.0. Do niektorých z tém vám umožníme nahliadnuť prostredníctvom rozhovoru s Martinom Morháčom, zástupcom vedenia SOVA Digital a klastra Industry4UM, konzorčných partnerov EXPANDI 4.0.

Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu a účasť práve na tomto fóre? Čím je platforma Národného fóra produktivity (NFP) pre vás zaujímavá?

Národné fórum produktivity dlhodobo patrí k najvýraznejším odborným podujatiam venujúcim sa rozvoju priemyslu na Slovensku. Teší sa vysokému záujmu odbornej verejnosti. Ja sám som sa zúčastnil na množstve ročníkov, a vždy bola téma digitalizácie rozvíjaná ako významná súčasť produktivity. Takže, keď nás oslovili organizátori s možnosťou sa zapojiť do spolupráce, tak sme neváhali.

Témou aktuálneho ročníka NFP sú ľudské zdroje, ako jedna zo zásadných podmienok rastu produktivity a konkurencieschopnosti podniku, priemyslu. Do akej miery určuje ľudský faktor rozvoj podniku?

Technológie primerané potrebám si dokáže nakúpiť takmer každý. Takmer každý dokáže nájsť aj vhodného dodávateľa potrebných digitalizačných riešení. Čo však väčšina firiem nezvláda, je primeraný rozvoj ich ľudí. Technológie a ich možnosti sa rozvíjajú intenzívnejšie, a poskytujú oveľa viac možností než bežne dokážeme využiť. Človek, rozvoj jeho schopností a možnosti ich uplatnenia, sa stávajú kľúčovým faktorom konkurencieschopnosti. To sa týka všetkých pracovníkov podniku, vrátane top manažmentu. Ľudia vytvárajú odlišnosť firiem.

V máji tohto roku ste spolu s partnermi spustili pilotné kurzy vzdelávacieho programu ING 4.0, určeného zamestnancom firiem. V kontexte akých otázok program vznikal? 

Často sa stretávame s tým, že v súčasnosti podniky investujú nemalé peniaze do digitalizácie. Žiaľ, dosahovaná úspešnosť digitalizačných projektov je pomerne nízka. Kľúčovým faktorom zlyhania  je väčšinou nedostatočná odbornosť. Objavuje sa už pri formulovaní požiadaviek vo fáze prípravy digitalizačného riešenia,  neskôr tiež pri jeho aplikácii, ako aj pri jej využívaní. A rovnaké problémy riešia aj v zahraničí. To bolo dôvodom, prečo sme sa zaoberali otázkou ako to riešia tam. Najviac nás zaujal a inšpiroval švédsky model Ingenjör 4.0. Do príprav programu pre zvýšenie digitalizačných zručností zamestnancov podnikov sme zapojili  tri technické univerzity, STU, TUKE a ŽU, a nechali sme sa usmerniť zástupcami z podnikov, ktorí vytvorili Radu expertov, akýsi odborný orgán vzdelávania. Radili sme sa s mnohými podnikmi i zástupcami zahraničných obchodných a priemyselných komôr. Po viac ako dvoch rokoch množstva diskusií, príprav a spracovania, sme sa dostali ku štyrom základným modulom, a v týchto dňoch pribúda k nemu aj piaty.

Ako hodnotíte pilotnú fázu ING 4.0?

Projekt je zameraný na riešenie reálnych, praktických potrieb podnikov z praxe, ktoré majú objasniť pedagógovia z univerzít. Je prirodzené, že ich odbornosť je orientovaná viac teoreticky. Čiže tu automaticky vznikla otázka, či sa podarí tento zámer naplniť. Preto sme do prípravných i výukových tímov zaradili aj zástupcov praxe. Napriek tomu sme mali pred začatím obavy, ako obsah i formu prijmú odborníci z podnikov. Najskôr sme im nechali posúdiť detailne spracovaný obsah výuky, a  ich pripomienky neboli zásadnejšie. V máji a júni tohto roka prebehla pilotná výuka, ktorej sa už zúčastnili ľudia z podnikov, a veľa sa diskutovalo nielen o obsahu, ale aj vylepšovaní detailov, zbierala sa spätná väzba. Výuka bola prijatá účastníkmi pozitívne, a v konečnom dôsledku priniesla v každom module len pár drobných úprav.

Čo prinesie tento typ vzdelávania, s tak jedinečným obsahom, podnikom?  

Digitálna transformácia a akákoľvek činnosť spojená s inováciami musí vychádzať z vnútra podniku. Čiže každý podnik potrebuje mať pracovníkov, ktorí rozumejú digitalizácii a automatizácii,  ktorí vidia príležitosti, kde sú v podniku možné vylepšenia, čo môžu od digitalizácie očakávať. Mať ľudí, ktorí dokážu formulovať reálne požiadavky na dodávateľov technológií a riešení, a dokážu kvalifikovane hájiť záujmy podniku. Práve takouto odbornosťou by mal byť vybavený absolvent vzdelávania ING 4.0.

Digitalizácia v MSP prebieha stále pomaly. Prečo?

Pretože, podľa mňa, v podnikoch chýbajú vedomosti o reálnych možnostiach digitalizácie a spôsoboch, ako ich naplniť.

EDIH EXPANDI 4.0 ponúka prístup práve k infraštruktúre a službám, ktoré pomáhajú MSP  s digitalizáciou. V čom a ako?

Digitalizácia v malých a stredných podnikoch potrebuje povzbudenie. Chýbajú zdroje, ľudský kapitál, poznatky. Práve tu vedia pomôcť služby EXPANDI 4.0. Začíname dôkladnou analýzou potrieb podniku, ktorej výsledkom je cestovná mapa digitálnej transformácie. Ukáže, aké kroky musí podniknúť, aby dosiahla požadovanú úroveň digitalizácie. Následne si môže vybrané, či odporúčané riešenie otestovať, napríklad v špecializovaných testovacích laboratóriách – TestBed 4.0, alebo Národného centra robotiky, či formou simulácie v digitálnom dvojčati. Služby EXPANDI 4.0 získa podnik zdarma cez podpornú schému programu Digitálna Európa a Plánu obnovy a odolnosti.  A ak sa rozhodne investovať do ďalších digitalizačných krokov, EDIH mu pomôže nájsť aj najvhodnejší spôsob financovania.

O aké služby majú podniky záujem?

Najväčší záujem je o analýzy digitálnej zrelosti a kybernetickej bezpečnosti, ktoré sú východiskové pre vytvorenie plánu digitálnej transformácie. Jeho súčasťou sú návrhy potrebných aktivít, intervencií a investícií. Ostatné služby nezaostávajú, úspešne sa rozbehlo testovanie pred investíciou, vzdelávanie cez ING 4.0, ako aj podpora pri prepájaní s investormi…

Do programu fóra prinášate tiež praktické príklady riešení z podnikov. Aké majú miesto na podobných konferenčných platformách? Ako na ne reagujú podniky?

Ako ukazuje prax, a aj naše prieskumy, zdieľanie best practice prináša mnohé benefity. Pre účastníka ide o výnimočnú príležitosť predviesť svoje úspechy pred podnikmi, partnermi, konkurenciou. Môže zdôrazniť úroveň digitalizácie svojho podniku pred potenciálnymi zákazníkmi. Predstavením referenčných projektov odovzdávajú firmy trhu pridanú hodnotu, šíria trendy a povzbudzujú v digitalizácii aj ďalšie podniky. V neposlednom rade upozorňujú na seba potenciálnych zamestnancov. Som rád, že sme prekročili pomyslenú hranicu, a dnes už podniky chcú a vedia svoje úspechy aj odprezentovať.

Rozhovor bol spracovaný pre portál ww.nfp.sk